CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania społecznego, wzmocnienie kompetencji społecznych oraz nabycie umiejętności określania i wyrażania swoich emocji poprzez arteterapię i bajkoterapię przez dzieci w młodszym i starszym wieku szkolnym objętych pieczą zastępczą, które doświadczyły przemocy w rodzinach biologicznych oraz doświadczają jej konsekwencji w nasilonym zakresie przez pandemię COVID 19 – około 20 osób.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
- Doskonalenie procesu socjalizacji wychowanków w aspekcie rozwijania umiejętności inter- i intrapersonalnych, wykorzystywanie i wzmacnianie ich indywidualnego potencjału z użyciem twórczych form ekspresji i bajkoterapii.
- Wzmocnienie integracji środowiska rodzinnego (rodzin zastępczych) poprzez naukę spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem indywidualnych predyspozycji dzieci oraz różnych form arteterapii.
- Nabycie przez dzieci wiary we własne siły oraz poczucia wartości.
- Nabycie zaufania do rodziców zastępczych i do innych osób.
- Budowa prawidłowych relacji z rówieśnikami, poprzez nabycie umiejętności interpersonalnych, m.in. takich jak negocjowanie, rozwiązywanie konfliktów i ustalanie różnych spraw.
- Nabycie umiejętności wyrażania swoich potrzeb bez stosowania przemocy.
- Nabycie umiejętności empatii.
- Nabycie umiejętności rozładowywania negatywnych emocji/napięć.
PROJEKT MA CHARAKTER INNOWACYJNY. INNOWACJA PRZEJAWIAĆ SIĘ BĘDZIE W ZASTOSOWANIU BAJKOTERAPII I SWOBODNEJ EKSPRESJI/ TWÓRCZOŚCI DZIECI. DZIECI POD OKIEM INSTUKTORÓW (STOSUJĄCYCH NIEDYREKTYWNY STYL PRACY) TWORZYĆ BĘDĄ BAJKĘ, STANOWIĄCĄ NASTĘPNIE SCENARIUSZ DO PRZYGOTOWANIA INSCENIZACJI.
Tematem/tematami dla tworzonej bajki będą powszechnie cenione wartości, jak: uczciwość, godność, szacunek, odwaga, poszanowanie autonomii. Ponadto zakładamy, że dzieci nauczą się rozpoznawać stany emocjonalne swoje i innych ludzi, np. smutek, złość, radość oraz nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu: empatii, asertywności, stawiania granic, czy też określania własnych stanów emocjonalnych.
Dla realizacji projektu, wybraliśmy jako metodę pracy bajkoterapię (bajkę) w połączeniu ze swobodną ekspresją, która wykorzystana będzie przy tworzeniu inscenizacji, ponieważ:
- Konwencja bajki tworzy najbliższą rozumieniu dziecka rzeczywistość.
- Bajki, poprzez przedstawienie sytuacji stresujących i rozwiązywanie ich, dają dziecku wsparcie i poczucie bezpieczeństwa. Mogą one dzieciom podsunąć wyjaśnienia takich problemów, jak: adopcja, rozwód rodziców, brak wiary w siebie, nadpobudliwość ruchowa, strach przed bólem, przemoc fizyczna, psychiczna, czy seksualna.
- Bajki są skuteczne, jeśli chodzi o rozumienie świata, ponieważ mają odpowiednio skonstruowaną fabułę, w której znajdują się: „główny temat (sytuacja trudna emocjonalnie), bohater, który doświadcza sytuacji trudnej emocjonalnie; doświadcza negatywnych emocji (w tym także społecznych), które sterują jego zachowaniem i sposobem rozumienia wydarzeń, inne postacie bajkowe, które wspierają bohatera (dają zrozumienie, akceptację, ilustrują inne strategie działania i rozumienia), tło charakteryzujące się pogodnym, optymistycznym nastrojem".
- Bajkoterapia pozwala zaprezentować dziecku utwory nacechowane terapeutycznie, które pomagają zredukować jego niepokój, zwalczyć negatywne emocje, motywować do działania.
- Bajkoterapia jest uznawana za formę emocjonalnego wsparcia, która stymuluje rozwój osobowy, jest impulsem do przyjęcia postawy spokojnej, aktywnej i racjonalnej, optymalnej w obliczu zagrożenia i doznanych krzywd.
- Ekspresja (werbalna, ruchowa, plastyczna, muzyczna) jest naturalną potrzebą zapewniającą pełny rozwój dziecka. Dzięki niej intensyfikują się procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjno-wolicjonalne.
- Dzięki twórczości i ekspresji dziecko dokonuje zabiegów przekształcania rzeczywistości zewnętrznej.
- Dzięki ekspresji dziecko może wyrazić siebie. Ekspresja jest wyrazem uczuć, przeżyć, wyobraźni. Twórczość pozwala na ekspresję swoich uczuć, tego, co się myśli i to właśnie dlatego jest wykorzystywana w terapii. Wielu ludziom trudno jest wyrazić świat emocji za pomocą słów. Twórcza ekspresja pozwala wyciszyć emocje lub „zrelacjonować” swoje przeżycia, wyrazić to, na co często brakuje słów.
- „W bajkoterapii w szczególny sposób uwydatniane są wartości, stymulowane pozytywne emocje. Otwarta, chętna, niezłomna postawa bohatera, który osiąga sukces jest ogromną motywacją dla małego odbiorcy. Niezmiernie ważne są wiara i nadzieja, które psychologowie często wiążą z optymizmem, pozytywną postawą życiową”.
GRUPA DOCELOWA:
Bezpośrednio uczestnikami projektu będzie 20-osobowa grupa dzieci przebywającej w pieczy. Będą to uczniowie szkoły podstawowej, przebywający w pieczy zastępczej, którzy doznali przemocy w rodzinie biologicznej.
Pośrednio uczestnikami projektu będzie co najmniej 8 rodziców zastępczych.
Pośrednio uczestnikami projektu będą mieszkańcy powiatu gryfińskiego, dla których przygotowane będą informacje na stronie internetowej PCPR Gryfino oraz przedstawienia i materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć w szkołach podstawowych. Można jedynie oszacować liczbę tych osób na kilkaset.
Projekt jest skierowany głownie do dzieci w wieku szkoły podstawowej, bowiem ze względu na okres kiedy wykształcają się więzi społeczne, a także społecznie akceptowane sposoby zachowania, jest to grupa szczególnie wymagająca wsparcia. Jak pokazują liczne badania, a także osobiste doświadczenia pracowników PCPR, wsparcie udzielane tym dzieciom przez opiekunów, choć duże, jest niewystarczające. Wyniki badań pokazują, że dzieci cechuje niska samoocena i niezaspokojona potrzeba bezpieczeństwa, przynależności i akceptacji, co skutkuje między innymi małą aktywnością społeczną, agresją lub samoizolacją, a w starszym wieku nasileniem zachowań ryzykownych, takich jak wczesna inicjacja seksualna, przemoc czy sięganie po środki psychoaktywne. Z analizy przedsięwzięć podejmowanych lokalnie na rzecz wychowanków pieczy zastępczej wynika, że większość oddziaływań mających na celu złagodzenie traumatycznych doświadczeń oraz wzmocnienie kompetencji osobistych nie w pełni odpowiada na indywidualne potrzeby uczestników, stąd projekt zawierać będzie KOMPONENT PRACY INDYWIDUALNEJ – w postaci pracy środowiskowej lokalnego animatora.
Liczne deficyty związane z niezaspokojeniem potrzeby bliskości i więzi rodzinnej oraz pojawiającej się złości często skutkują w odniesieniu do dzieci niskim poczuciem własnej wartości. Dlatego koniecznym jest jej odbudowa, nie tylko poprzez wzmacnianie psychiczne dzieci, ale też poprzez integrację społeczno-środowiskową (w bezpiecznych sanitarnie warunkach) oraz sprawdzanie się (swoich możliwości) poprzez praktyczne sprawdzenie się chociażby w inscenizacji teatralnej.
OCZEKIWANE REZULTATY PROJEKTU:
- Wzrost umiejętności intrapersonalnych (samoświadomości) uczestników projektu (zdawanie sobie sprawy z doświadczanych aktualnie doznań, emocji, potrzeb, swoich możliwości, czy ograniczeń).
- Wzrost umiejętności interpersonalnych:
- negocjowanie, rozwiązywanie konfliktów i ustalanie różnych spraw,
- nabycie umiejętności mówienia o własnych potrzebach i ich wyrażania w akceptowalny sposób. - Wzmocnienie wiary we własne możliwości oraz wzrost poczucia wartości.
- Wzrost umiejętności hamowania złości/agresji w sytuacji izolacji społecznej, ale też w codziennym życiu;
- Wzmocnienie funkcjonowania społecznego w szerszym środowisku społecznym (głównie w grupie rówieśniczej) poprzez udział w zajęciach opartych na arteterapii i bajkoterapii organizowanych przez lokalnego animatora.
- Poszerzenie oferty dla dzieci i młodzieży zagrożonej i dotkniętej przemocą w rodzinie – poprzez realizację indywidualnego specjalistycznego wsparcia, warsztaty socjoterapeutyczne, zajęcia z lokalnymi animatorami, którzy będą wpierać dzieci i rodziców zastępczych w życiu domowym/rodzinnym.
- Nabycie przez rodziców umiejętności stosowania zasad arteterapii i bajkoterapii oraz włączania dzieci w obowiązki domowe w atmosferze akceptacji, minimalizacja napięcia, złości, agresji.